Kişinin yaşadığı maşer ortamında kıymeti olan , yetenek, hattıhareket ve gayrı davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara göre insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek değkonume meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanılamamı gestaltlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin fakatçlarına yaraşır ) değkonume meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma göre;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde değkonutirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değkonume kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç gerçek öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye fakatçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı tüm kültürler bağırsakin özdeşdır. Amaçların içeriği ve öğrenme bağırsakin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre göre değkonuebilir, lakin sürecin doğbirliı değkonumez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birbir hayli filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün tanılamamı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış değkonuikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın ortamında eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değkonuikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, kişioğlu bağırsakin ömür boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere yaraşır olabileceği üzere istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin konuletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere gelişigüzel de kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda maruz terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Doğrusu terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye yetişmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir tasar ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise spontane gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir düzenek olarak ele aldatmaındığında ise terbiye sisteminin üç gerçek ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kök; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Müddetç; ekol ortamında gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, mezuniyet, test geriları üzere mergup davranış değkonuiklikleridir.